Монтаж /свързване на аларма
В случая съм използвал българска аларма САТУРН 5 , но принципа е еднакъв за
всички аларми ...
За да монтирате аларма ви трябва мултицет (или пробна лампа) , нож за премахване на изолацията на кабелите , клещи -резачки , по възможност термосвиваем шлаух (че като видя кабели овивани със скоч и ми става лошо ) , ако имате клещи за кабелни обувки или клещи за телурити и телурити е още по хубвао , за да свързвате кабелите с тях (аз лично свързвам кабелите винаги с такива) , ако ли пък не , не е проблем , можете просто да използвате добрия стар метод със усукване на кабелите един около други и след това шлаух за изолация от горе .....
Алармата може да се монтира или от страната на шофьора или от тази на пасажера , в случая монтажа е от страната на шофьора ....
Всяка аларма трябва да има схема с номера на изводите и цвета на кабелите приложена към нея.
1. Алармата трябва да се захрани
1.1 Всяка аларма трябва да се свърже към постоянен плюс "+" .
Кабела , който излиза от алармата е червен и трябва да се свърже към кабел от инсталацията на колата на който има постоянно напрежение (независимо дали колата е на контакт или не)
В случая постоянно захранване съм изтеглил от дебелия червен кабел (по -точно от червения кабел със зелена ивица , защото той е след предпазител ) , излзащ от голямата черна букса до кормилния прът :
1.2 ACC захранване - захранване при контакт
Освен постоянно захранване , към алармата трябва да се подаде напрежение , което се появява само при контакт - АСС
Жълто -зеления кабел на алармата се връзва към кабел по който тече захранване само при контакт .... Ползвал съм дебелия зеления кабел от голямата черна букса :
1.3 Подаване на маса
Алармата трябва да се свърже към маса . Синия кабел на алармата се свърза или към корпус или към кафяв кабел от инсталацията :
До тук със захранването на самата аларма ...
2. Свързване на мигачите
Жълтите кабели , които излизато от алармата са два и са за левите и десни мигачи. Единия жълт кабел се връзва към синия кабел от голямата бяла букса :
а другия жълт кабел се връзва към сивия кабел от голямата бяла букса :
3. Прекъсване на запалването
За целта може да се прекъсне веригата на горивната помпа и/или стартер , или още куп други варианти .....
От алармата излизат два кафяви кабела . Прекъсвате съответната верига ( в случая тази на горивната помпа ) , цвета на кабела от инсталацията на колата е зелено -лилав. Единия кафяв кабел от алармата се връзва към едната част на прекъснатия зелено -лилав кабел , а другия кафяв кабел се връзва кам другата половина на зелено -лилавия кабел. В случая ползвате алармата да комутира захранващата верига на горивната помпа . Ако не можете да намерите кабела в снопа с кабели , ще трябва да свалите пласмасата за отпочиващия крак и да вдигнете леко мокета .
В случая се комутира силовата захранваща верига на горивната помпа (показал съм този вариант , понеже кабела минава вътре в купето и е сравнително лесен за достъп. Принципно не е хубаво да се управлява силова верига , в случая сечението на кабела по който тече захранването за горивната помпа (зелено-лилавия) е по-голямо от сечението на кафявите кабели на алармата (демек кабелите на алармата са по тънки и то доста , което не е добре , отделно релетата в алармите , които комутират тази верига са максимум до 20А , а предпазителя за тази верига (на горивната помпа ) е 15 А , демек самото реле е със сравнително малък аванс на работния ток .... Обяснявам тези неща , защото е по-добре да се управлява управляваща , а не силова верига .... По добре да се управлява примерно бубината на релето на горивната помпа , или бубината на релето на стартера , но за някои вариянти може да се наложи да прекарвате кафявите кабели от алармата в бушониерата и от там до съответните релета.
Ето вариант на управление на веригата на ЕВС-а :
Намирате виолетово -бял кабел в снопа с кабели (проблема е , че има няколко виолетово-бели кабели с различно сечение ... ) За да намерите точно този кабел , който ви трябва , вадите предпазител номер 45 от гнездото му , след това с мултицет и с игличка проверявате точно кой е търсения кабел :
След това прекъсвате кабела и свързвате към двата му края кафявите кабели от алармата :
Лично аз предпочитам този вариант (пред другия с прекъсване на захранването на горивната помпа) , понеже ако забравите да деактивирате алармата , при подаване на контакт не се случва нищо , не върти стартер , няма никаква видима реакция на двигателя .... , докато при прекъсването на захранването на горивната помпа , ако забравите да деактивирате алармата преди да запалите , стартера върти , двигателя се опитва да запали , но колата не пали .... Ако някой ви гледа от страни ще си каже - " е го , тоя с БМВ-то не може да запали (иди обяснявай после , че си забравил да натиснеш бутона за да деактивираш алармата ...)
4. Свързване на сирена
Сивия кабел от алармата се прекарва през отвора на купето , който води до бушониерата , от там се изкарва и се свързва към единия извод на сирената , другия извод на сирената се връзва към корпус на маса.
5. Сигнал- "отворена врата"
При сатурн М5 има два кабела "врата -" (с бял цвят),които да носят информация за това дали има отворен капак или врата ... . Повечето алармаджии свързват единия кабел към предния капак , а другия кабел към шофьорската врата и с това приключват .... Тоест останалите врати не са под охрана ! Има решение и то е елементарно ....
Най напред ,единия бял кабела " врата -" , се прекарва през отвора на купето , който води до бушониерата (показано на горната снимка) , след това изтегляте този кабел и го свръзвате към бутончето , което се намира на маската над радиатора (за да сигнализира за отворен капак на двигателя).
След това трябва да се свържат вратите ....
Другия бял кабел го свързвате към анодите на 4 броя диоди (ако сте с 4 врати) или към анодите на 2 броя диоди (ако сте с две врати), а катодите на диодите , трябва да се свържат към кабелите , които идват от бутончетата на вратите . Всеки от кабелите на бутончетата на вратите са свързвани към комфорт модула (там имате директен достъп до всичките ...). Именно там свързвате катодите на диодите .... Кабелите са свързани към крайната дясна букса на модула. Цветовете са : Кафяв с черна ивица - задна лява ; Кафяв с бяла ивица - задна дясна ; Кафяв със сива ивица и жълта спирала - предна лява ; Кафяв със синя ивица и жълта спирала- предна дясна . Свързвате поотделно катода на диод със съответен кабел.
Ако не искате да свързвате всички врати , а само шофьорската, може просто белия кабел да се свърже към кафявия кабел със сива ивица и жълта спирала , който може да се намери в снопа с кабели над говорителя в краката на шофьорското място .
6. Свързване на централното и ел.стъклата
Нормално отворените контакти на релелата на алармата се свързват към постянен + (в слуая за Сатурн 5 , трябва да свържете "отключване нормално отворен" - сиво-черен кабел и " заключване нормално отворен" -"кафяво -черен кабел към постоянно напрежение ). След това общите контакти на релетата се връзват към комфорт модула ( "отключване общ" - синьо -черен се свързва към 4-ти пин на средната букса (х13253) на комфорт модула , а " заключване общ" - зелено-черен кабел се свързва към 17 -ти пин на същата букса на комфорт модула ). При някои модули 4-ти пин (за отключване ) липсва и трябва да се свърже , а на други (както беше при мен ) си има кабелче и то е синьо с червена ивица и жълти окръжности , както вече казах , към него свързвате отключващия импулс от алармата. Другия пин (за заключване) 17-ти от модула също липсва и трябва да се добави. За тези , които искат да поставят алармата от шофьорската страна ще кажа , че кабела , който излиза от 4-ти пин (ако го имате) стига до снопа с кабели над говорителя , така че спокойно може да си го свържете там , без да се налага да теглите кабел от комфорт модула , но за 17-ти пин задължително се налага да се тегли кабел .... Цвета на буксата може да е различен - жълт , лилав . Буксата х13253 е среданта букса на комфорт модула. При мен например цвета на средната букса е лилав , а не жълт.
За да се активира функцията двойно заключване на комфорт модула , подавате заключващия сигнал от алармата към бяло -червения кабел (намира се в снопа над говорителя от шофьорското място , а ако алармата се свързва към модула , този кабел е в средната букса ) :
Хубаво е да се свърже последователно диод в права посока към бяло-червения кабел ( а също и диод в права посока към 17-ти пин , за да се "разделят" двете вериги... )
До тук с централното ... , сега остава само да настроите алармата да подава дълго заключване , за да може да се вдигат стъклата при заключване ( в книжката на алармата подробно е описано как става това ... , дълтия импулс за Сатурн 5 е 24 секунди , което е напълно достатъчно , за да вдигне стъклата .)
С това свързването на алармата приключва !
Информация за потребителя и ръководство за програмиране на функциите на алармата (и не само на Сатурн 5 , а и на други модели ) има на този линк : http://bsm-bg.com/#/bg/Guide/id=ManualFile
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ето и други варианти за вдигане на стъклата и управление на централното , които са компромисни , но все пак са начин за свързване ......
Автоматично вдигане на стъклата при задействане на алрмата
Сатурн 5 има допълнителен канал , именно него ще използваме за вдигането на стъклата ..... Освен това ще е необходимо и едно допълнително реле .... Към единия извод на бубината на релето се връзва виолетовия кабел от алармата , на другия извод на бубината на релето се подава постоянен "+" от някъде (може да го изтеглите от "+" с който е захранена самата аларма). Ползвайте реле с нормално отворен контакт , на единия извод на контактите подавате постоянен "+" , а другия извод на контактите свързвате към бяло-червения (бял кабел с тънка червена ивица).
Управление на централното заключване
Свързването на централното има два (да не кажа три) варианта ....
Единия вариант (който е по -лесен и аз го определям като за начинаещи) е следния :
Намирате бяло-зеления кабел (бял с тънка зелена ивица , по него се подава сигнал "отключване" на комфорт модула. Кабела се намира в снопа с кабели , който излиза над говорителя при шофьора. ) , прекъсвате този кабел , след това свързвате тази част на кабела , която отива към модула със синьо-черния кабел от алармата ("отключване -общ"). По този начин ще подавате сигнал на модула и съответно на машинките за отключване. Другия край на бяло -зеления кабел , който отива към машинката на шофьорската врата просто я изолирате без да я свързвате никъде .... След това намирате бяло -черния кабел (по него се подава сигнал "заключване" на комфорт модула.), прекъсвате този кабел , свързвате тази част от кабела , която отива към модула с зелено-черния кабел от алармата ("заключване -общ"). По този начин ще подавате сигнал на модула и на машинките за заключване. Другия край на бяло -черния кабел , който отива към машинката на шофьорската врата я изолирате без да я свързвате .... След това трябва да свържете кафяво-черния кабел (" заключване нормално отворен" ) и сиво-черния кабел ("отключване нормално отворен) към постоянен + 12 волта . С това работата приключва ... С този вариант обаче губите възможността да задействате централното през машинката на шофьорската врата (понеже тя така или иначе е остава прекъсната ) , а централното на колата се управлява само от алармата . Освен това не се заключва резервоара . Другия недостатък е , че на няколко заключвания , ще има едно неуспешно (централното сработва , заключва и веднага след това се самоотключва .... Това може да го прави примерно на 50 заключвания веднъж ... ). Както казах това е вариант за начинаещи ...
Другия вариант е да се добавят две допълнителни релета към алармата , за да може хем да се управлява централното от алармата , хем да остане активна функцията на шофьорската машинка ...
При този вариант обаче при всяко от положенията (отключено , заключено ) има едно реле , което е постоянно под напрежение и от там имате един постоянен консуматор , когато колата е заключена , а това ви вдига консумацията при покой (утечния ток с минимум 50 милиампера ) над утечката , която имате по принцип ... В конкретния случай колата на която се монтира алармата има утечка 15 милиампера без тези допълнителни релета , а с тях консумацията скача на 70 милиампера ... Лично на мен това не ми допада , не че тази консумация е прекалено голяма , но примерно ако отидете да си купите нов акумулатор и ви измерят тази консумация ще ви кажат , че пределно допустимото е 50 милиампера .... Въпреки това ще покажа този вариант , тъй като той е нещо като "стандартен" при монтаж на аларма (когато условието е да се запази функцията за управление на централното от шофьорската машинка ).
Ще обясня защо е необходимо да се добавят допълнителни релета ...
Принципа на работа е следния , когато задействате алармата , тя подава за секунда 12 волта към канала на комфорт модула за заключване , модула от своя страна изпраща сигнал към машинките за заключване. За да се случи това обаче е необходимо веригата по която до сега (да речем е било в отворено положение) са текли 12 волта , да се разпадне , за да може модула да размени напрежението и да го подаде по другата верига за заключване ... Именно тук в употреба влизат допълнителните релета , които за момент разпадат една от двете вериги (в зависимост от това дали се отключва или заключва) , съответно модула "swap-ва" (разменя) веригата по която да тече напрежение и правят така , че това напрежение да остане постоянно по съответната верига до момента до който не се подаде нов сигнал ...
И двата описано до тук варианти имат своите недостатъци (при първия се губи възможността за управление на централното през шофьорската врата , при втория имате повишена консумация при покой с около 50 милиампера ).
Има и трети вариант ... , при него се махнат фабрично вградените в алармата релета и се монтират релета с два контакта , така че да се управляват веригите без допълнителни релета и без те да се явяват консуматори при покой ....
Особеното в случая е , че трябва да се подават 12 волта на съответна верига (отключване или заключване) и едновременно с това трябва да се разпада "противоположната" верига ... Примерно ако текущото състояние е заключено и искаме да отключиме...... Задействаме алармата , за да отключи , тя чрез реле "отключване" подава кратковременен импулс 12 волта към канала на комфорт модула за оключване , модула получава сигнала , но за да изключи 12 волта , които текущо подава по верига "заключване" и да подаде 12 волта на верига отключване трябва по някакъв начин да се разпадне верига "заключване" , същевременно трябва нещо да изгради верига " отключване" и по нея да протекат подаваните от модула 12 волта и това напрежение да се поддържа до следваща промяна на състоянието ....
Най -общо казано алармата подава импулси към модула за промяна на текущото състояние , модула подава съответните напрежения към машинките на централното , но само ако по някакъв начин се разпадне едната от веригите и се изгради "противоположната" ... в противен случай състоянието не се променя ..... Целта на описаните "упражнениея" е хем да се запази функцията на ключа , хем да се управлява централното от алармата ....
За да монтирате аларма ви трябва мултицет (или пробна лампа) , нож за премахване на изолацията на кабелите , клещи -резачки , по възможност термосвиваем шлаух (че като видя кабели овивани със скоч и ми става лошо ) , ако имате клещи за кабелни обувки или клещи за телурити и телурити е още по хубвао , за да свързвате кабелите с тях (аз лично свързвам кабелите винаги с такива) , ако ли пък не , не е проблем , можете просто да използвате добрия стар метод със усукване на кабелите един около други и след това шлаух за изолация от горе .....
Алармата може да се монтира или от страната на шофьора или от тази на пасажера , в случая монтажа е от страната на шофьора ....
Всяка аларма трябва да има схема с номера на изводите и цвета на кабелите приложена към нея.
1. Алармата трябва да се захрани
1.1 Всяка аларма трябва да се свърже към постоянен плюс "+" .
Кабела , който излиза от алармата е червен и трябва да се свърже към кабел от инсталацията на колата на който има постоянно напрежение (независимо дали колата е на контакт или не)
В случая постоянно захранване съм изтеглил от дебелия червен кабел (по -точно от червения кабел със зелена ивица , защото той е след предпазител ) , излзащ от голямата черна букса до кормилния прът :
1.2 ACC захранване - захранване при контакт
Освен постоянно захранване , към алармата трябва да се подаде напрежение , което се появява само при контакт - АСС
Жълто -зеления кабел на алармата се връзва към кабел по който тече захранване само при контакт .... Ползвал съм дебелия зеления кабел от голямата черна букса :
1.3 Подаване на маса
Алармата трябва да се свърже към маса . Синия кабел на алармата се свърза или към корпус или към кафяв кабел от инсталацията :
До тук със захранването на самата аларма ...
2. Свързване на мигачите
Жълтите кабели , които излизато от алармата са два и са за левите и десни мигачи. Единия жълт кабел се връзва към синия кабел от голямата бяла букса :
а другия жълт кабел се връзва към сивия кабел от голямата бяла букса :
3. Прекъсване на запалването
За целта може да се прекъсне веригата на горивната помпа и/или стартер , или още куп други варианти .....
От алармата излизат два кафяви кабела . Прекъсвате съответната верига ( в случая тази на горивната помпа ) , цвета на кабела от инсталацията на колата е зелено -лилав. Единия кафяв кабел от алармата се връзва към едната част на прекъснатия зелено -лилав кабел , а другия кафяв кабел се връзва кам другата половина на зелено -лилавия кабел. В случая ползвате алармата да комутира захранващата верига на горивната помпа . Ако не можете да намерите кабела в снопа с кабели , ще трябва да свалите пласмасата за отпочиващия крак и да вдигнете леко мокета .
В случая се комутира силовата захранваща верига на горивната помпа (показал съм този вариант , понеже кабела минава вътре в купето и е сравнително лесен за достъп. Принципно не е хубаво да се управлява силова верига , в случая сечението на кабела по който тече захранването за горивната помпа (зелено-лилавия) е по-голямо от сечението на кафявите кабели на алармата (демек кабелите на алармата са по тънки и то доста , което не е добре , отделно релетата в алармите , които комутират тази верига са максимум до 20А , а предпазителя за тази верига (на горивната помпа ) е 15 А , демек самото реле е със сравнително малък аванс на работния ток .... Обяснявам тези неща , защото е по-добре да се управлява управляваща , а не силова верига .... По добре да се управлява примерно бубината на релето на горивната помпа , или бубината на релето на стартера , но за някои вариянти може да се наложи да прекарвате кафявите кабели от алармата в бушониерата и от там до съответните релета.
Ето вариант на управление на веригата на ЕВС-а :
Намирате виолетово -бял кабел в снопа с кабели (проблема е , че има няколко виолетово-бели кабели с различно сечение ... ) За да намерите точно този кабел , който ви трябва , вадите предпазител номер 45 от гнездото му , след това с мултицет и с игличка проверявате точно кой е търсения кабел :
След това прекъсвате кабела и свързвате към двата му края кафявите кабели от алармата :
Лично аз предпочитам този вариант (пред другия с прекъсване на захранването на горивната помпа) , понеже ако забравите да деактивирате алармата , при подаване на контакт не се случва нищо , не върти стартер , няма никаква видима реакция на двигателя .... , докато при прекъсването на захранването на горивната помпа , ако забравите да деактивирате алармата преди да запалите , стартера върти , двигателя се опитва да запали , но колата не пали .... Ако някой ви гледа от страни ще си каже - " е го , тоя с БМВ-то не може да запали (иди обяснявай после , че си забравил да натиснеш бутона за да деактивираш алармата ...)
4. Свързване на сирена
Сивия кабел от алармата се прекарва през отвора на купето , който води до бушониерата , от там се изкарва и се свързва към единия извод на сирената , другия извод на сирената се връзва към корпус на маса.
5. Сигнал- "отворена врата"
При сатурн М5 има два кабела "врата -" (с бял цвят),които да носят информация за това дали има отворен капак или врата ... . Повечето алармаджии свързват единия кабел към предния капак , а другия кабел към шофьорската врата и с това приключват .... Тоест останалите врати не са под охрана ! Има решение и то е елементарно ....
Най напред ,единия бял кабела " врата -" , се прекарва през отвора на купето , който води до бушониерата (показано на горната снимка) , след това изтегляте този кабел и го свръзвате към бутончето , което се намира на маската над радиатора (за да сигнализира за отворен капак на двигателя).
След това трябва да се свържат вратите ....
Другия бял кабел го свързвате към анодите на 4 броя диоди (ако сте с 4 врати) или към анодите на 2 броя диоди (ако сте с две врати), а катодите на диодите , трябва да се свържат към кабелите , които идват от бутончетата на вратите . Всеки от кабелите на бутончетата на вратите са свързвани към комфорт модула (там имате директен достъп до всичките ...). Именно там свързвате катодите на диодите .... Кабелите са свързани към крайната дясна букса на модула. Цветовете са : Кафяв с черна ивица - задна лява ; Кафяв с бяла ивица - задна дясна ; Кафяв със сива ивица и жълта спирала - предна лява ; Кафяв със синя ивица и жълта спирала- предна дясна . Свързвате поотделно катода на диод със съответен кабел.
Ако не искате да свързвате всички врати , а само шофьорската, може просто белия кабел да се свърже към кафявия кабел със сива ивица и жълта спирала , който може да се намери в снопа с кабели над говорителя в краката на шофьорското място .
6. Свързване на централното и ел.стъклата
Нормално отворените контакти на релелата на алармата се свързват към постянен + (в слуая за Сатурн 5 , трябва да свържете "отключване нормално отворен" - сиво-черен кабел и " заключване нормално отворен" -"кафяво -черен кабел към постоянно напрежение ). След това общите контакти на релетата се връзват към комфорт модула ( "отключване общ" - синьо -черен се свързва към 4-ти пин на средната букса (х13253) на комфорт модула , а " заключване общ" - зелено-черен кабел се свързва към 17 -ти пин на същата букса на комфорт модула ). При някои модули 4-ти пин (за отключване ) липсва и трябва да се свърже , а на други (както беше при мен ) си има кабелче и то е синьо с червена ивица и жълти окръжности , както вече казах , към него свързвате отключващия импулс от алармата. Другия пин (за заключване) 17-ти от модула също липсва и трябва да се добави. За тези , които искат да поставят алармата от шофьорската страна ще кажа , че кабела , който излиза от 4-ти пин (ако го имате) стига до снопа с кабели над говорителя , така че спокойно може да си го свържете там , без да се налага да теглите кабел от комфорт модула , но за 17-ти пин задължително се налага да се тегли кабел .... Цвета на буксата може да е различен - жълт , лилав . Буксата х13253 е среданта букса на комфорт модула. При мен например цвета на средната букса е лилав , а не жълт.
За да се активира функцията двойно заключване на комфорт модула , подавате заключващия сигнал от алармата към бяло -червения кабел (намира се в снопа над говорителя от шофьорското място , а ако алармата се свързва към модула , този кабел е в средната букса ) :
Хубаво е да се свърже последователно диод в права посока към бяло-червения кабел ( а също и диод в права посока към 17-ти пин , за да се "разделят" двете вериги... )
До тук с централното ... , сега остава само да настроите алармата да подава дълго заключване , за да може да се вдигат стъклата при заключване ( в книжката на алармата подробно е описано как става това ... , дълтия импулс за Сатурн 5 е 24 секунди , което е напълно достатъчно , за да вдигне стъклата .)
С това свързването на алармата приключва !
Информация за потребителя и ръководство за програмиране на функциите на алармата (и не само на Сатурн 5 , а и на други модели ) има на този линк : http://bsm-bg.com/#/bg/Guide/id=ManualFile
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ето и други варианти за вдигане на стъклата и управление на централното , които са компромисни , но все пак са начин за свързване ......
Автоматично вдигане на стъклата при задействане на алрмата
Сатурн 5 има допълнителен канал , именно него ще използваме за вдигането на стъклата ..... Освен това ще е необходимо и едно допълнително реле .... Към единия извод на бубината на релето се връзва виолетовия кабел от алармата , на другия извод на бубината на релето се подава постоянен "+" от някъде (може да го изтеглите от "+" с който е захранена самата аларма). Ползвайте реле с нормално отворен контакт , на единия извод на контактите подавате постоянен "+" , а другия извод на контактите свързвате към бяло-червения (бял кабел с тънка червена ивица).
Управление на централното заключване
Свързването на централното има два (да не кажа три) варианта ....
Единия вариант (който е по -лесен и аз го определям като за начинаещи) е следния :
Намирате бяло-зеления кабел (бял с тънка зелена ивица , по него се подава сигнал "отключване" на комфорт модула. Кабела се намира в снопа с кабели , който излиза над говорителя при шофьора. ) , прекъсвате този кабел , след това свързвате тази част на кабела , която отива към модула със синьо-черния кабел от алармата ("отключване -общ"). По този начин ще подавате сигнал на модула и съответно на машинките за отключване. Другия край на бяло -зеления кабел , който отива към машинката на шофьорската врата просто я изолирате без да я свързвате никъде .... След това намирате бяло -черния кабел (по него се подава сигнал "заключване" на комфорт модула.), прекъсвате този кабел , свързвате тази част от кабела , която отива към модула с зелено-черния кабел от алармата ("заключване -общ"). По този начин ще подавате сигнал на модула и на машинките за заключване. Другия край на бяло -черния кабел , който отива към машинката на шофьорската врата я изолирате без да я свързвате .... След това трябва да свържете кафяво-черния кабел (" заключване нормално отворен" ) и сиво-черния кабел ("отключване нормално отворен) към постоянен + 12 волта . С това работата приключва ... С този вариант обаче губите възможността да задействате централното през машинката на шофьорската врата (понеже тя така или иначе е остава прекъсната ) , а централното на колата се управлява само от алармата . Освен това не се заключва резервоара . Другия недостатък е , че на няколко заключвания , ще има едно неуспешно (централното сработва , заключва и веднага след това се самоотключва .... Това може да го прави примерно на 50 заключвания веднъж ... ). Както казах това е вариант за начинаещи ...
Другия вариант е да се добавят две допълнителни релета към алармата , за да може хем да се управлява централното от алармата , хем да остане активна функцията на шофьорската машинка ...
При този вариант обаче при всяко от положенията (отключено , заключено ) има едно реле , което е постоянно под напрежение и от там имате един постоянен консуматор , когато колата е заключена , а това ви вдига консумацията при покой (утечния ток с минимум 50 милиампера ) над утечката , която имате по принцип ... В конкретния случай колата на която се монтира алармата има утечка 15 милиампера без тези допълнителни релета , а с тях консумацията скача на 70 милиампера ... Лично на мен това не ми допада , не че тази консумация е прекалено голяма , но примерно ако отидете да си купите нов акумулатор и ви измерят тази консумация ще ви кажат , че пределно допустимото е 50 милиампера .... Въпреки това ще покажа този вариант , тъй като той е нещо като "стандартен" при монтаж на аларма (когато условието е да се запази функцията за управление на централното от шофьорската машинка ).
Ще обясня защо е необходимо да се добавят допълнителни релета ...
Принципа на работа е следния , когато задействате алармата , тя подава за секунда 12 волта към канала на комфорт модула за заключване , модула от своя страна изпраща сигнал към машинките за заключване. За да се случи това обаче е необходимо веригата по която до сега (да речем е било в отворено положение) са текли 12 волта , да се разпадне , за да може модула да размени напрежението и да го подаде по другата верига за заключване ... Именно тук в употреба влизат допълнителните релета , които за момент разпадат една от двете вериги (в зависимост от това дали се отключва или заключва) , съответно модула "swap-ва" (разменя) веригата по която да тече напрежение и правят така , че това напрежение да остане постоянно по съответната верига до момента до който не се подаде нов сигнал ...
И двата описано до тук варианти имат своите недостатъци (при първия се губи възможността за управление на централното през шофьорската врата , при втория имате повишена консумация при покой с около 50 милиампера ).
Има и трети вариант ... , при него се махнат фабрично вградените в алармата релета и се монтират релета с два контакта , така че да се управляват веригите без допълнителни релета и без те да се явяват консуматори при покой ....
Особеното в случая е , че трябва да се подават 12 волта на съответна верига (отключване или заключване) и едновременно с това трябва да се разпада "противоположната" верига ... Примерно ако текущото състояние е заключено и искаме да отключиме...... Задействаме алармата , за да отключи , тя чрез реле "отключване" подава кратковременен импулс 12 волта към канала на комфорт модула за оключване , модула получава сигнала , но за да изключи 12 волта , които текущо подава по верига "заключване" и да подаде 12 волта на верига отключване трябва по някакъв начин да се разпадне верига "заключване" , същевременно трябва нещо да изгради верига " отключване" и по нея да протекат подаваните от модула 12 волта и това напрежение да се поддържа до следваща промяна на състоянието ....
Най -общо казано алармата подава импулси към модула за промяна на текущото състояние , модула подава съответните напрежения към машинките на централното , но само ако по някакъв начин се разпадне едната от веригите и се изгради "противоположната" ... в противен случай състоянието не се променя ..... Целта на описаните "упражнениея" е хем да се запази функцията на ключа , хем да се управлява централното от алармата ....
Темата е супер!Моята аларма също е "Сатурн" и до сега
нямам никакви проблеми.Мога да добавя само за информация,че има един
"вход" на "компютъра",който е точно за блокиране на
запалването (цвета няма да го казвам на всеослушание).Може да се прекъсне точно
той.Може да се види на ел.схемите за модела.
Само да допълня нещо много важно... мигачите и бутоните на вратите
се свързват задължително през диоди(особенно мигачите)! Съветвам те колега и ти
да го направиш това, за да нямаш проблеми! Някои аларми са само с един извод за
прекъсване на ''нещо'' и без реле на платката. Тогава със сигурност трябва да
сложите реле да прекъсва зеления на помпата и с извода на алармата да го управлявате.
Обикновенно такива аларми имат в комплекта си и реленце 20на Ампера
Незнам колко е правилно, но и аз имам такава аларма Сатурн М6 и
вързах централното по друг начин. Отключването го вързах на 4ти пин от буксата
на комфорт модула (попринцип нямаше кабелче на буксата, но аз сложих), а
заключването на 17ти пин. Релетата на алармата ги вързах като всеки нормално
отворен контакт на всяко реле подаваш +12в и на двата общи извода на релета ги
връзваш на двата пина(4ти и 17ти). Така като отключа и заключа единия общ извод
на релето е под напрежение. Другата интересна екстра на тази аларма е дългото
заключване като го активираш подава 20секунден сигнал на извода за заключване
на алармата, а ако на 4ти пин подадеш + продължително започва да вдига стъклата
самия модул на колата. Също нещо готино ако се върже централното така като
отключиш колата ти светва плафона в купето и като я заключиш угасва.
Няма коментари:
Публикуване на коментар